Sveiciens saulei - Sūrya Namaskar




Sūrja namskār ir vinjāsa—āsanu virkne, kas tiek izpildītas bez pārtraukuma. Šī ir sena jogas vinjāsa. Joga, ājurvēda un džjotišs (vēdiskā astroloģija) senajā Indijā attīstījās līdzās cita citai; sūrja namaskār vinjāsa tiek godinātas džjotiša divpadsmit mājas. Jogs katru rītu izpilda šīs divpadsmit vinjāsas āsanas, tā godinot savas natālās kartes divpadsmit mājas, bet verbāli atkārtojot mantras — tā viņš pielīdzina to enerģiju savas dzimšanas kartes zvaigznēm un izlīdzina, integrē tatvas savā ķermenī ar tatvām, kas atrodas visumā. Šajā vinjāsa ir divpadsmit āsanu un katrai ir savs vārds, enerģētiska funkcija un mantra.

Fiziskie ieguvumi

Šājā āsanu virknē mugurkauls tiek izliekts uz priekšu un atpakaļ, atverot tā priekšējo un mugurējo daļu un remobilizējot to. Tajā tiek stiepti muguras un kāju mugurpuses daļas garie muskuļi (izliecoties uz priekšu), un gurnu locītavas — liecoties atpakaļ. Otrajā un vienpadsmitajā āsanā krūškurvis tiek viegli pastiepts un lāpstiņas tiek iespiestas serratus anterior un subscapularis muskuļos, tos viegli masējot. Tomēr galvenais ieguvums no šīs āsanu virknes ir vispārējās cirkulācijas uzlabošanās — galvenokārt limfātiskajā sistēmā, kas gulēšanas laikā, kad muskuļi ir relatīvi neaktīvi, ir kūtra.

Pirmā āsana

Pranāmāsana (stāvus lūgšanas poza) Elpo vienmērīgi, beigās IZELPA

Nostājieties ar kājām plecu platumā (papēdis atrodas zem augšstilba). Atbrīvojiet svaru visā ķermenī, jaujiet pleciem atbrīvoties un paplatināties, kakla mugurpuses muskuļiem izstiepties un žoklim atslābināties. Izelpojot salieciet kopā rokas un novietojiet sirds priekšā. Koncentrējiet uzmanību uz sava enerģētiskā ķermeņa labās un kreisās puses apvienošanu un līdzsvarošanu, jo jūsu plaukstas satiekas jūsu būtības centrā — sirdī. Šī poza saistīta ar džjotiša pirmo māju, thanu bhāvu — ķermeņa māju. Tā ir dharmas māja, kas saistīta ar dzīves uzdevumu. Tā pārvalda izskatu, raksturu, noslieces, tāpat arī spēku un dzīves ilgumu.

Mantra
Om Mitrajā namah
(Es godinu visu Draugu)

Otrā āsana

Hasta utanāsana (pacelto roku poza), IEELPA

Turpiniet svaru virzīt uz leju, savelciet vēdera muskuļus, lai tie atbalsta muguras apakšdaļu un, kad ieelpojat, iztaisnojiet visu mugurkaulu, paceļot rokas uz augšu tā, lai apakšdelmi ir vienā līmeni ar ausim, un nedaudz atliecieties atpakaļ. Sajūtiet, kā mugurkaula priekšpuse pagarinās un krūšu daļa atveras. Pēc tam kad esat godinājuši visu Draugu, plaši sevi atverat, ļaujot jūs pārņemt viņa enerģijai. Kad paceļam rokas uz augšu un atstājam sirdi neaizsargātu, mēs signalizējam enerģijai, ka esam gatavi to uzņemt un apskaut. Šī poza saistīta ar džjotiša otro māju, dhana bhāvu — bagātības māju. Tā ir artha māja, kas saistīta ar bagātību. Tā pārvalda finanses, zināšanas, izglītību, valodu un publisko runu, mājas dzīvi un pārliecību.

Mantra
Om Ravāja namah
(Es godinu Spīdošo)

Trešā āsana

Padahastāsana (rokas pie pēdām poza), IZELPA

Kad izelpojat, turiet rokas izplestas virs galvas un pārejiet pie nākamā izliekuma. Atcerieties, ka svars virzās uz leju caur potītēm un papēžiem (neļaujiet virzīties uz priekšu uz pirkstgaliem). Ja nevarat novietot plaukstas uz grīdas, viegli salieciet ceļgalus. Ja pieliksiet tikai pirkstus pie grīdas vai atstāsiet rokas karājamies gaisā, jūsu iekšējie jutīgie sensori (proprioceptori) saņems paziņojumu par nestabilitāti un muskuļi sasprings, jo centīsies noturēt jūs stāvus. Kad esat noliecies uz priekšu, ļaujiet, lai arī galva noliecas, tā pastiepjot muguras garos muskuļus. Ši poza saistīta ar džjotiša trešo māju, sahadža bhāvu — brāļu un māsu māju. Tā ir kārnas māja — saistīta ar vēlmēm. Tā pārvalda mūsu pūles un piedzīvoju¬mus, mūsu brāļus un māsas, kā arī visas ambīcijas un vēlmes, ar kurām esam piedzimuši.

Mantra
Om Sūrja namah
(Es godinu Saules dievu, darbības iniciatoru)

Ceturtā āsana

Ašva sančalanāsana (zirga poza), IEELPA

Ieelpojot izstiepiet vienu kāju uz aizmuguri, lai pirkstgali atbalstās pret grīdu. Tajā pašā laikā paceliet galvu un izstiepiet kakla priekšpusi, skatoties uz augšu. Novietojiet abas rokas priekšā esošai pēdai sānos, šī poza saistīta ar džjotiša ceturto māju, sukha bhāvu — laimes un komforta māju. Šī ir mokšas māja, kas saistīta ar garīgajām realizācijām. Tās pārziņā ir mūsu māte, mūsu apmierinātības pakāpe, emocijas un izglītība.

Mantra
Om Bhavāne namah
(Es godinu To, kas apgaismo visas manas dzimšanas planētas)

Piektā āsana

Čaturanga dandāsana (četru locekļu komplekta poza), IZELPA

Izelpojot izstiepiet otru kāju atpakaļ, lai abas ir vienā līnijā, iztaisnojiet tās un ļaujiet rokām un plaukstām turēt ķermeņa augšējās daļas svaru un kāju pirkstgaliem un pēdām — ķermeņa apakšējās daļas svaru. Noteikti pievelciet sēžamvietu, lai ķermenis veidotu vienu taisnu līniju, šī poza saistīta ar džjotiša piekto māju, putra bhāvu — mūsu bērnu māju. Tā ir dharmas māja, kas saistīta ar dzīves uzdevumu. Tā pārvalda bērnus un mazbērnus, prātu, atalgojumu no iepriekšējām dzīvēm un mūsu likteņa izjūtu.

Mantra
Om Khagāja namah
(Es godinu To, kas kustas pa debesu loku)

Sestā āsana

Aštanga namaskāra (astoņu locekļu godināšana), AIZTUR ELPOŠANU

Nolieciet savu ķermeni pie zemes tā, lai pirkstgali, ceļgali, krūškurvis, zods un plaukstas saskaras ar zemi un sēžamvieta ir izslieta gaisā, paceļot astes kaulu. Šī ir džotiša sestā māja, satru bhāva — ienaidnieku māja. Tā ir artha māja, kas saistīta ar bagātību. Tā pārvalda veselību, slimības, konkurentus un vājības, mūsu ikdienas nodarbošanos, paplašināto ģimeni un apetīti.

Mantra
Om Pušne namah
(Es godinu To, kas lolo un baro šo pasauli)

Septītā āsana

Bhudžangāsana (kobras poza), IEELPA

Plaukstu pauguriem jāatrodas uz grīdas tieši zem pleciem, un, kad izelpojat, paceliet ķermeni uz augšu, lai jūs pieceltos no grīdas kā kobra uzbrukuma pozā. Pēdu virspusei jābūt piespiestai pie grīdas, un, līdzko esat pacēlies visā garumā, skatieties tieši uz priekšu ar stingru skatienu kā kobra. Šī ir septītā džjotiša māja, džaja bhāva — dzīvesbiedra māja. Tā ir kāmas māja, kas saistīta ar vēlmēm. Tā pārvalda dzīvesbiedru un laulības dzīvi, visus mūsu partnerus un seksuālās kaislības un ārzemju ceļojumus.

Mantra
Om Hiranjagarbhaja namah
(Es godinu Zelta Dīgli, no kura rodas šis visums)

Astotā āsana

Parvatāsana (visaugstā kalna poza), IZELPA

Atslābiniet ķermeni no bhudžangāsanas un izelpojot speriet mazu soli uz priekšu un pacelieties visaugstā kalna pozā. Enerģijas grūdienam ir jāpaceļas caur rokām uz lāpstiņām, sēžamvietai jāatvirzās atpakaļ. Ļaujiet galvai atslābināties un kļūt smagai un nolaidiet papēžus uz grīdas. Šī ir astotā džjotiša māja, mritju bhāva — nāves māja. Tā ir mokšas māja, kas saistīta ar garīgo realizāciju. Tā pārvalda dzīves ilgumu, kā arī partneru finanses un spēju uzkrāt bagātības.

Mantra
Om Marīčāja namah
(Es godinu Rītausmas Kungu)

Devītā āsana

Ašva sančalanāsana (zirga poza), IEELPA

Ieelpojot izvirziet vienu kāju uz priekšu (to, kas jau bija priekšā pirms tam), pēda piespiesta pie grīdas, salieciet ceļgalu tā, lai apakšstilbs ir vienā līnijā ar rokām. Tajā pašā laikā paceliet zodu, izstiepjot kakla priekšpusi un krūšu augšējo daļu. Turiet rokas pie grīdas. Šī ir devītā džjotiša māja, bhagja bhāva — veiksmes māja. Ši ir dharmas māja, kas saistīta ar dzīves uzdevumu. Tā pārvalda tēvu, veiksmi, laimi, spēju risināt problēmas, reliģiju, filozofiju, ticību, guru, vecākos, redzējumu.

Mantra
Om Adītāja namah
(Es godinu Aditi Dēlu, manas natālās kartes divpadsmit māju pavēlnieku)

Desmitā āsana

Padahastāsana (poza ar plaukstām pie pēdām), IZELPA

Izelpojot nolieciet ari otru kāju pie rokām, nolaidiet galvu un plaukstu paugurus piespiediet pie grīdas (kā iepriekš—ja nespējat to paveikt ar taisnām rokām, salieciet ceļgalus). Atcerieties, ka svaram jāvirzās uz leju caur potītēm uz papēžiem. Piemērojiet savus gurnus un sēžamvietu tā, lai svars nevirzās uz priekšu uz kāju pirkstgaliem, jo tā tiek sasprindzināta visa ķermeņa muskulatūra, šī ir desmitā džjotiša māja, karma bhāva — darbību māja. Tā ir artha māja, kas saistīta ar bagātību. Tā pārvalda karjeru, profesiju, slavu, godu un statusu, laicīgo varu, labos darbus un izcilus cilvēkus mūsu dzīvē.

Mantra
Om Sāvitrit namah
(Es godinu Visu Labvēlīgo Māti un dienas aizstāvi)

Vienpadsmitā āsana

Hasta Utanāsana (pacelto roku poza), IEELPA

Turpiniet svaru virzīt uz leju un ieelpojot iztaisnojiet un virziet rokas atpakaļ, kamēr apakšdelmi ir vienā līmeni ar ausīm. Nostājieties taisni un tad nedaudz atliecieties atpakaļ, neaizmirstot atbalstīt mugurkaulu ar vēdera muskuļu spēku. Sajūtiet, kā mugurkaula priekšpuse iztaisnojas un krūšu daļa atveras. Atkal jūs stāvat neaizsargāts rītausmā lecošās saules priekšā — signalizējot, ka esat gatavs atvērties un saņemt visu, ko dzīve jums sniegs. Ši ir vienpadsmitā džjotiša māja, adžaja bhāva — ieguvumu māja. Tā ir kāmas māja, kas saistīta ar vēlmēm. Tā pārvalda mūsu galvenos mērķus un ambīcijas, iespējas, peļņu un finansiālās svārstības, spekulācijas ar kapitālu un ģimenes vecākos.

Mantra
Om Arkāja namah
(Es godinu To, kura starojums dzirksteļo pa visu debesjumu)

Divpadsmitā āsana

Pranamāsana (stāvus lūgšanas poza), IZELPA

Izelpojot salieciet plaukstas kopā sirds priekšā. Sajūtiet, cik tagad, kad esat izpildījis visas āsanas, viegli koncentrēt enerģiju. Turpiniet virzīt svaru uz leju caur kājām, potītēm, papēžiem grīdā. Koncentrējiet uzmanību uz savu enerģiju šajā miera brīdi, pirms sākat nākamo vinjāsu, virzot atpakaļ otru kāju. Šī ir divpadsmitā džjotiša māja, vjāja bhava — zaudējumu māja. Tā ir mokšas māja, kas saistīta ar garīgo realizāciju. Tā pārvalda tēriņus un izdevumus, mūsu galīgo garīgo atbrīvošanos, lietu stāvokli nāves bridi un eksistences plānu pēc tās.

Mantra
Om Bhāskarāja namah
(Es godinu To, kas dod gaismu un apgaismību)

_____________________________

Izmantotā literatūra:
Svāmi Ambikānanda Sarasvatī "Joga", apgāds “Jumava”

Komentāri (0)  |  2012-01-17 19:14  |  Skatīts: 1720x         Ieteikt draugiem       TweetMe   
- Pievienot komentāru:

Vārds:

Komentārs:

Drošības kods:

Atpakaļ